آخرین اخبار

تاریخ : 21. دى 1395 - 10:22   |   کد مطلب: 1453
شهرستان مرزی زیرکوه از جمله شهرستانهایی است که اگر چه به گفته برخی مسؤولان در زمینه کیفیت جاده و راههای مواصلاتی نسبت به برخی شهرستانهای استان از کیفیت تقریبا مناسبی برخوردار است،اما آنچه در کارنامه این جاده ها به چشم می خورد حوادث ناگواری است که هر روز در این جاده ها اتفاق می افتد.

به گزارش پایگاه خبری زیرکوه نیوز، یکی از عوامل مهم در کاهش یا افزایش میزان تصادفات، وضعیت راه هایی است که در آن ها تردد می شود.

 در کنار عامل انسانی و وسیله نقلیه در بیشتر مناطق، شاهد جاده های نامناسبی هستیم که بدون تردید در افزایش میزان تصادفات و مشکلات بعد از آن نقش اساسی دارد.

شهرستان مرزی زیرکوه  از جمله شهرستانهایی است که اگر چه به گفته برخی مسؤولان در زمینه کیفیت جاده و راههای مواصلاتی نسبت به برخی شهرستانهای استان از کیفیت تقریبا مناسبی برخوردار است،اما آنچه در کارنامه این جاده ها به چشم می خورد حوادث ناگواری است که هر روز در این جاده ها اتفاق می افتد و در این زمینه نمره قابل قبولی را به جاده های این شهرستان نمی توان داد.

وجود آب نماهای مرگ بار در مسیرهای مختلف بارها و بارها حوادث ناگواری را رقم زده است و حتی در برخی مواقع مرگ برخی شهروندان را رقم زده است که از آن جمله می توان به حادثه جاده یزدان که باعث فوت یکی از کارمندان بازارچه یزدان شد ،حادثه آب نمای جاده همت آباد و فوت یک گردشگر ،حادثه آب نمای جاده چاه زرد و مصدومیت شدید مسؤولان دولتی یکی از شهرستانهای خراسان رضوی در سال گذشته و ده ها مورد دیگر اشاره کرد که آخرین مورد آن روز گذشته در 5 کیلومتری روستای شاهرخت اتفاق افتاد و یکی از فرهنگیان شهرستان در این حادثه مصدوم شد.(اینجا)

از آب نماهای مرگ بار در جاده های زیرکوه که بگذریم آنچه به چشم می خورد عرض کم جاده و پیچ های خطرناک در محورهای کوهستانی شهرستان است که جاده حاجی آباد،زهان نمونه بارز آن است.

اگر چه هزینه تعریض جاده در محورهای کوهستانی بسیار بالا و زمان بر است اما جاده های هموار و مسیرهای مسطح شهرستان نیز وضعیت چندان مساعدی ندارد و اکثر جاده ها در این مسیرها به همان روش سنتی و قدیمی تسطیح و آسفالت شده اند که آب نماهای خطرناک و پیچ های غیر استاندارد در این جاده ها تهدیدی بر سلامت مسافرین است.

از طرفی جولان شترها در جاده های مرزی خصوصا محور همت آباد بارها و بارها حادثه ساز شده است و خسارات جانی و مالی زیادی را به بار آورده است.( اینجا)

حصار کشی اطراف جاده هایی که محل عبور شترها است،نصب خندق در ازطراف این جاده ها و نصب علائم هشدار دهنده اگر چه هزینه های سنگینی را تحمیل می کند اما می تواند باعث کاهش حوادث شود.

از طرفی  صاحبان شتر با نصب كمربند شب‌نما در گردن يا دور شكم حيوان می توانند راننده را نسبت به حضور شتر در جاده با خبر كنند و این اتفاقی است که  در برخی شهرستانهای کشور افتاده است .

اگر چه نقش عامل انسانی و تخلفات رانندگی نیز در بروز بسیاری از حوادث رانندگی نقش دارد،در این میان یکی از عواملی که می تواند تا حدودی باعث جلوگیری از این حوادث شود حضور پلیس در جاده های شهرستان است.

اما گستردگی جاده های شهرستان و وجود تنها یک ماشین گشت پلیس در جاده های مواصلاتی زیرکوه باعث شده تا کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه امری مشکل و به عبارتی غیر ممکن باشد که این موضوع نیز باید در دستور کار مسؤولان این حوزه قرار گیرد.

ایمن سازی نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار دارد

اگر چه روند سلسله مراتب اداری باعث شد تا ما نتوانیم گزارش کاملی از مسؤولان حوزه راهداری شهرستان تهیه کنیم اما مسؤولان مربوطه در حوزه راههای زیرکوه از ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده های شهرستان خبر دادند و ابراز امیدواری کردند این موضوع هر چه سریعتر تامین اعتبار شود و به مرحله اجرا برسد.

به گفته مسؤولان این حوزه صاحبان گله های شتر نیز باید مراقب گله های شتر باشند و هنگام عبور از عرض جاده فقط از مسیرهای مشخص شده و مسیرهایی که دارای دید بیشتری برای رانندگان باشد ،حیوانات را عبور دهند.

امیدواریم با همت مسؤولان و البته دقت و همکاری بیشتر رانندگان شاهد کاهش حوادث در جاده های شهرستان زیرکوه باشیم.

گفتنی است کل راههای ارتباطی شهرستان زیرکوه هزار و 400 کیلومتر است که از این مقدار هزار و 167 کیلومتر آسفالته و بقیه راه ها شوسه و خاکی است.

همچنین 382 کیلومتر راه اصلی و فرعی،105 کیلومتر راه شریانی و 680 کیلومتر راه روستایی آسفالته در شهرستان زیرکوه وجود دارد.

هم اکنون به کانال اطلاع رسانی زیرکوه نیوز در تلگرام بپیوندید:   

https://telegram.me/zirkoohnews

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.